wat-is-bekkenfysio

Bekkenfysiotherapie is een behandelwijze waarbij u leert het bekken en de bekkenbodem beter te voelen en bewuster te gebruiken. Omdat u de spieren van de bekkenbodem zelf niet goed kunt zien, is het soms moeilijk ze goed te trainen.

De bekkenfysiotherapeut geeft voorlichting over de bouw en de werking van het bekken en de bekkenbodem. Door middel van oefeningen leert de bekkenfysiotherapeut u hoe u de spieren rond het bekken kunt herkennen en trainen.

Begeleiding en behandeling door een bekkenfysiotherapeut is vaak zinvol om u inzicht te geven in uw klachten en er beter mee te leren omgaan.

• Ongewild verlies van urine en/of ontlasting
  • Niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting
  • Pijnklachten in de onderbuik, rond de geslachtsdelen en/of de anus
  • Seksuele problematiek, gerelateerd aan functiestoornissen van de bekkenbodem
  • Voor en na operaties in de onderbuik (urologische, gynaecologische en darmoperaties)
  • Bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond zwangerschap en bevalling
  • Bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap
  • Preventie van bekkenklachten en bekkenbodemproblematiek bij gezonde zwangeren

Welke klachten behandelt een bekkenfysiotherapeut?

Aanmelden voor bekkenfysiotherapie

U kunt zich op twee manieren aanmelden; zonder en met een verwijzing van een arts of verloskundige.

Zonder verwijzing aanmelden heet binnen de fysiotherapie DTF (Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie).